مشکلات خواب در دوران بارداری بر قند خون مادر تاثیر می گذارد و ممکن است خطر چاقی را در دوره ی کودکی فرزندان افزایش دهد

19مارس 2019 - مطالعه ی انجام شده توسط دکتر سارا فارابی، دانشجوی فوق دکترای دکترTeri Hernandezدر کالج پرستاری و مدرسه پزشکی کلرادو در سال 2018 نشان می دهد که آپنه خفیف خواب باعث تغییر سطح قند خون در دوران بارداری شده و با الگوهایی از رشد نوزادان همراه است که با افزایش خطر ابتلا به چاقی در دوره ی کودکی مرتبط هستند.

در این مطالعه، 18 زن که به دیابت بارداری مبتلا نبوده، اما شاخص توده بدنی آنها در سه ماهه ی سوم بارداریشان بین 30 تا40 کیلوگرم در متر مربع بود(که آنها را در معرض افزایش خطر آپنه خواب قرار می داد)، بررسی شدند. دوازده نفر از 18 فرد مورد مطالعه به آپنه خواب مبتلا بودند. دکتر فارابی می گوید: آنها از این تشخیص بسیار شگفت زده شدند، آپنه ی انسدادی خواب اغلب تشخیص داده نمی شود و در دوران بارداری بدتر می شود و با نتایج پیش از تولد ضعیف مانند دیابت بارداری و تولد نوزادانی بزرگتر ارتباط دارد.

به گفته فارابی، در این مطالعه مشخص گردید که هر چه آپنه ی انسدادی خواب در مادر شدیدتر باشد، احتمال افزایش قند خون او در طول شبانه روز بیشتر است. این اطلاعات نشان می دهد که بهبود عادات خواب، و همچنین غربالگری و درمان آپنه ی خواب ممکن است به بهبود نتایج نوزادان در این جمعیت پرخطر کمک کند. بر خلاف سایر مطالعات، در این تحقیق الگوهای خواب و قند خون افراد به طور مستقیم با استفاده از دستگاه های مانیتورینگ شخصی به جای تکیه بر گزارشات فردی سنجیده شد، که داده ها را بسیار قوی تر می کند.

دکتر فارابی گفت: ما نشان دادیم که آپنه ی خفیف تشخیص داده نشده، با الگوهای قند خون بالاتر در دوران بارداری در میان زنان ارتباط  دارد، حتی در زنانی که به دیابت بارداری مبتلا نیستند. با درمان آپنه ی خواب در زنان دارای اضافه وزن در دوران بارداری، ممکن است بتوانیم به بهبود قند خون و کاهش مقاومت به انسولین مادر کمک کنیم و همچنین از رشد بیش از حد جنین و چاقی دوران کودکی، جلوگیری نماییم. ترکیبی از مداخلات در جهت بهبود الگوهای خواب و تغذیه ی مادر ممکن است نتایج مادر و جنین را بهبود بخشد.

شرکت کنندگان این مطالعه، با استفاده از دستگاه مچی WatchPAT و پروب انگشتی برای سه شب متوالی در خانه تحت نظارت قرار گرفتند .دستگاه WatchPAT سطوح اشباع اکسیژن و حرکت فرد را تشخیص می دهد. در طول این سه روز، آنها از رژیم غذایی ویژه ای که توسط بخش تحقیقات علوم بالینی و کاربردی Bionutrition  کلورادو تهیه شده بود، استفاده کردند. همچنین مقدار قند خون آنها در طی این مدت توسط دستگاه مانیتور مداوم قند خون هر 5 دقیقه یکبار اندازه گیری و ثبت می شد. دو هفته پس از زایمان، محققان با کمک آزمایش غیر تهاجمی PEAPOD، ترکیب بدنی نوزادان را از طریق جابجایی هوا اندازه گیری کردند.

منبع و سایت  خبر:

 

Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism, 2019 DOI: 10.1210/jc.2019-00159

https://www.sciencedaily.com/releases/2019/03/190319144902.htm